Dagbok

20 april, 2011 § 4 kommentarer

Jag vill inte tråka er med mina eviga naturlyriska utrop, men alltså ni fattar, det är vitsippor och betande rådjur och en halv död räv, porlande bäckar och spirande gräs överallt. Okej, idag har det varit mindre idylliskt, jag har klivit runt i ett träsk i timmar. Det beror på min upptäckarlusta, jag avskyr att gå på samma stigar för ofta – fast jag tänker ofta att jag måste vänja mig, att det ligger ett särskilt värde i att uppleva naturen i repetitiva cykler, att se samma lilla stycke spira från dag till dag…

Detta – upptäckarlustan – ledde oss hur som helst till ett träsk, men det var i alla fall varmt och man kunde sola vid en laxtrappa när man lyckats ta sig därifrån. Min vackre bror såg ut som en parodi på en stadsbo på landsortsbesök, i ljusa byxor och Hunterstövlar och det brukade kallas olle, säger man så fortfarande? Jag googlar:

Vid förra sekelskiftet hette kaptenen vid Jönköpings regemente D. F. G. A Ohlsson. Denne var en klok man och mån om att soldaterna skulle hålla sig varma vintertid.
Följdaktligen föreslog han att den vintertida utrustningen skulle kompletteras med en stickad grov ylletröja med långa ärmar.
Ollen, som plagget snabbt kom att kallas (förmodligen kallades även kapten Ohlsson för Olle), skulle heller inte ha knäppning (utom möjligtvis över ena axeln) utan skulle dras över huvudet.

(Ja, det sade ju inte så mycket om ifall begreppet olle används idag eller inte, men ni lärde er något om dess uppkomst i alla fall.)

Apropå den halva räven hade min mamma ett antal lustiga förslag att komma med angående vad som kunde dödat det stackars djuret. Först trodde hon på en älg, sedan vildsvin, sedan varg (”för min kompis Gunilla har sagt det”, att det finns vargar i vår skog alltså. Vilket det alltså inte finns.), sedan att en stor fågel släppt en sten i rävens huvud? (Förlåt mamma, för att jag gör mig lustig över dig, men det var så kul.)

Slutligen, på tal om blommor, typ:

§ 4 svar till Dagbok

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande DagbokDekadensmagasinet.

Meta

