Onsdag och Hammershøi

8 juni, 2011 § 2 kommentarer

Det har varit så sjukt varmt, i förrgår natt låg åskan precis över oss. Ni vet, när det inte bara mullrar eller dånar utan när man hör själva blixtens ljud – ett slags rrritz som klyver luften – och typ en bråkdels sekund efteråt kommer smällen. Jag är inte rädd för åskan, men herregud, ett så här gammalt hus, tänkte jag, finns det ens någon åskledare? När jag var liten och det åskade arrangerade mamma nattutflykter, gick först runt i huset och drog ut sladdar, packade smörgåsar eller bullar och saft och filtar, och sprang med oss ut till bilen där vi satt och skulade tills åskan dragit förbi (det roliga är att åskan faktiskt slog ned i bilen en gång, fast det var mitt på dagen och vi var ute och körde, hade inte nattetid förvandlat bilen till skyddsrum). Och så satt vi och tittade på ovädret, pekade där vi såg blixtar, räknade tyst hur många kilometer bort de var. Om det regnade mycket satte mamma på vindrutetorkarna så att vi skulle kunna se ordentligt.

Annars har min fina lilla dator gått sönder, mitt i en mening slutade tangentbordet reagera. Visste ni att om man googlar för att hitta lösningen på detta problem skriver folk ”tryck F2!”. Jag måste formatera om, och för att kunna göra det måste tangentbordet fungera. Vem kunde ana att man skulle behöva ha ett löst tangentbord hemma för att gardera sig mot sådana händelser?

Här följer lite Hammershøi-bilder:

en riktig Hammershøi, jag tycker om den här för att den är ganska grötig, en egenskap jag oftast inte uppskattar – men här uppfattar jag grötigheten som ljusmässig, en konsekvens av dunklet och det fläckiga kvällsljuset. Grötighet som struktur, liksom, och så gillar jag det nästan monokroma.

Minns ni den här Chanelkampanjen? Det är S/S 09, typ den enda säsongkampanjen som fastnat i mitt minne, oftast gissar jag att typ allting kom ”förra året”, så visar det sig att det var fyra-fem-sex år sedan… Nu var det bara två.

Dr. Emma Bell , fotografi från Dansk Nationalmuseum.

§ 2 svar till Onsdag och Hammershøi

  • Markus Amalthea Magnuson skriver:

    Rekommenderar varmt Hammershøis ”Fem porträtt” som hänger på Thielska galleriet, den tavlan är värt hela besöket. Helt otroligt dyster känsla och en fruktansvärt fin tavla.

  • Johanna skriver:

    Åh ja, den är fantastisk, fast jag har förstås inte sett den på riktigt… men jag tycker att man i den känner sig som en koncentrerad blickpunkt, som åskådare alltså, fast egentligen, när jag tänker efter, vänder det ju då på hela betraktarbegreppet – alltså, en blickpunkt för alla de där allvarliga männen som stirrar.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Onsdag och HammershøiDekadensmagasinet.

Meta

