höstmodet.

24 augusti, 2011 § 4 kommentarer

Jag lånade en kabelstickad tröja av C idag eftersom alla modetidningar plötsligt vimlar av sådana, den är fin, kittfärgad med mockalappar på armbågarna, men alltså, alla former försvinner i den, byst, midja, överkroppen ser ut som en tunna? Jag vill köpa sidenblusar i stället, en grön, en blå. Jag har också blivit besatt av plagget byxkjol, HM har en ful, jag vill ha en vidare, mindre shortsig. Tips på var jag kan hitta en sådan mottages tacksamt.

Sedan har vi det här med färgerna senapsgul och petrolblå som ingen människa borde köpa, åtminstone inte i billiga polyestermaterial. Jag köpte ett gult linne med flätad halslinning en gång vilket kan vara mitt sämsta köp någonsin, trots att det var billigt. Om man har blekrosa hud som jag ser man bara helt flammig ut, det kan nog vara något bättre mot mörkare hud. Petrol däremot passar ingen, det är någon obegriplig masspsykos alternativt billig färg som kedjorna pumpar ut varje höst, har ni tänkt på det? Varje!

Annars kommer denna höst modemässigt väl se ut som de brukar göra: skinnväska, svarta strumpbyxor (en bra höstnyhet från HM, till skillnad från byxkjolsbesvikelsen, är att man kan köpa svarta strumpbyxor med 200 denier för 79.50 kr där! Tips!), klänningar, ibland en beige kappa, ibland en rutig. Och – obs, tips nummer två! – jag har köpt ett par engelska svarta läderjodphurs på sommarrea i en ridsportbutik, för typ 300 kronor. Där kan man säkert köpa kabelstickade tröjor också, men alltså, se er i spegeln ordentligt!

För herrar rekommenderar jag välkammat hår och ett stiligt paraply.

§ 4 svar till höstmodet.

  • Maria skriver:

    Jag fattar inte heller senapsgult! Isch. Däremot får jag erkänna att jag har köpt en petrolblå t-shirt. 😉

  • Johanna skriver:

    Jag har också några petrolblå toppar från HM, typ, helt slentrianmässiga köp, men jag använder dem aldrig!

  • Rävjägarn skriver:

    Asså detta med mode! Om modetidningarna skulle vimla av rosa tajts, skulle du då genast låna ett dylikt plagg?

    (OBS, jag är inte elak, gör mig bara lite lustig)

    Jag minns en gång på 80-talet när senapsgult var modernt och av den anledningen tyckte jag att det var jättesnyggt. Gissar att mode handlar en del om att hitta nya färger och modeller som påminner om tidigare moden, men känns pigga och fräscha. För stora glapp mellan gammalt och nytt tror jag är svårt att lyckas med.

  • Johanna skriver:

    Hm, jo, jag har för länge sedan tvingats att motvilligt inse att mina smakpreferenser är baserade på allt annat än självständigt tänkande… fast just rosa tajts lär nog aldrig pryda mina ben.
    Men jag tror att du har helt rätt, det som väcker starkast köpbegär är nog de plagg som tillfredsställer den här jakten på förändring, samtidigt som de bjuder in till nostalgiska djupdykningar?

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande höstmodet.Dekadensmagasinet.

Meta

