29 september, 2011 § 4 kommentarer

Bernini, Apollo and Daphne (1622-1625) (1)

Bernini, Apollo and Daphne (1622-1625) (2)

Bernini, Apollo and Daphne (1622-1625) (detalj)

Bernini, jag älskar Bernini. Det här är Apollon och Daphne, hon var en nymf som han var förälskad i och jagade efter medan hon bara tyckte att han var jobbig, så hon förvandlade sig till ett lagerträd för att slippa hans envisa närmanden. Ser ni hur hon liksom börjar skjuta skott?

Apollon hade även andra erotiska äventyr: en gång råkade hans älskare Cyparissos döda Apollons älsklingshjort. Apollon hade gett honom den här tama hjorten som Cyparissos råkade döda med ett spjut när den låg och sov, dold i högt gräs. Cyparissos bad då Apollon att låta honom gråta för evigt, vilket guden gjorde genom att förvandla Cyparissos till en cypress. Cypresser ser ut att gråta eftersom saven bildar droppar som tårar på stammen.

Nu har jag gett en lektion trots att jag senast idag twittrat följande om mig själv: ”ska aldrig bli pedagog”. Använd därför ej denna info i era skolarbeten, ungdomar!

PS. Bernini har även gjort världens bästa skulptur.

§ 4 svar till

  • Rävjägarn skriver:

    Jättevackra! Och vilken sorglig historia om cypressen.

    Måste också påpeka att bilden på den dimmiga kyrkogården var mycket vacker. Älskar dimma.

  • Johanna skriver:

    Dimma och gråtande träd, visst är det fantastiskt!

  • Sofia skriver:

    Älskar också Bernini. Tilltalas av att han är så ohöljt erotisk – nästan vulgär. En annan underbar staty från samma tid är Stefano Madernos st Cecilia – samma levande marmor, men betydligt mer kysk.

    De bästa pedagogerna enligt mig är annars de som struntar i att vara pedagogiska, då är det bara roligt att undervisa!

  • Johanna skriver:

    Det erotiska är exakt vad också jag uppskattar hos Bernini! och jag tycker mycket om Madernoskulpturen, jag tycker att hon ser så lätt ut, alltså fjäderlätt, som om hon knappt nuddar vid marken.

Kommentera

Vad är detta?

Du läser för närvarande Dekadensmagasinet.

Meta

