Toteninsel revisited

4 oktober, 2010 § 6 kommentarer

Toteninsel, tredje versionen (det är denna version som förföljer mig. Några andra versioner kan man se på den här Wikipediasidan.)

Två saker förföljer mig ständigt. Den första är klockslaget 14.11 (jag är född då, vilket väl är anledningen till att jag över huvud taget började lägga märke till att klockan ovanligt ofta stod på 14.11 då jag såg efter vad den var. Ytterligare fun facts är att min bror också är född elva minuter över två, fast på natten).

Men det skumma är den andra grejen: Arnold Böcklins målning Toteninsel. Den förföljer mig in absurdum! Överallt ser jag den. Nu är den ju rätt välkänd och så – men sedan jag började skriva konstkritik för ungefär ett år sedan har jag sett konst som refererar till den, parafraserar den eller på annat sätt anknyter till den kanske… sju gånger? Åtta? Det är verk av olika konstnärer alltså, mest samtida men även av någon äldre. Är det ett sammanträffande eller refererar sjukt många konstnärer nuförtiden till Böcklin? Skumt.

§ 6 svar till Toteninsel revisited

  • Schniff skriver:

    Kan du länka till de samtida pastischerna? Skulle vara kul att se! Om du vill se ännu en parafras så rekommenderar jag varmt den goda gamla skräckfilmen Isle of the Dead (1945) med Boris Karloff. Goda gamla skräckfilmer passar för övrigt alltid ypperligt till hösten.

  • Johanna skriver:

    Det verkar tyvärr vara dåligt med länkar… Jag är inte duktig på att komma ihåg namn heller, men några jag minns är Jan Edlund (jag kommer ihåg att målningen heter ”På torget” men hittar ingen länk), Kerstin Lieberath och Annette Hammarén – hittar inte exakt vad jag letar efter där heller, men däremot är bilderna på hennes hemsida fylld av Böcklinska stämningar:
    http://www.kkh.se/~p06haman/

    Tack för filmtips!

  • Therese skriver:

    Jag har varit inne på samma tanke faktiskt… angående Toteninsel alltså. Man borde göra en liten sammanställning! Jag kan bidra med:

    Jan Håfström: http://hoglander.se/blog/wp-content/uploads/2006/10/hafstrom_1.jpg

    Christopher Rådlund: http://norasparaply.files.wordpress.com/2010/09/radlund1.jpg

  • Therese skriver:

    Åh nej, försvann min ambitiösa kommentar nu…? Jag måste testposta igen.
    Test, test.

  • Johanna skriver:

    Ha! vad lustigt, då är jag inte den enda som noterat detta märkliga fenomen, alltså? Och du har hittat länkar och allt, så bra.

    Jag är den sista att klaga på att det är just Toteninsel som förekommer, det är en fantastisk bild, men det är så himla skumt! De jag har lagt märke till har iofs oftast varit mer perifera än de du länkar till, men de är många. Finns säkert många till om man letar lite.

Lämna en kommentar

Vad är detta?

Du läser för närvarande Toteninsel revisitedDekadensmagasinet.

Meta